Een ‘normale’ (donder-)dag op de Ark - Reisverslag uit Mfuleni, Zuid-Afrika van CBC NL Missiontrip The Ark ZA Naarden - Nederland - WaarBenJij.nu Een ‘normale’ (donder-)dag op de Ark - Reisverslag uit Mfuleni, Zuid-Afrika van CBC NL Missiontrip The Ark ZA Naarden - Nederland - WaarBenJij.nu

Een ‘normale’ (donder-)dag op de Ark

Door: Anet

Blijf op de hoogte en volg CBC NL Missiontrip The Ark ZA

06 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Mfuleni

‘s Morgens maakt Elly me wakker, omdat ik geen wekker heb. Met het wc papier naar de wc (buiten), handdoek en doucheproducten in plastic zak en op weg naar de douche.(ook buiten) Het is een hele klus, we staan naast elkaar. Geen schaamte. Grappig dat je er zoveel mensen ontmoet. Vanmorgen was er de moeder van een leerling, de assistent van de klas, een leerling, en nog meer mensen. Er word gedoucht en kleding gewassen. Er zitten geen knoppen op de kranen, er is nu 1 douchekop. Soms alleen koud water. Alles went. Dan naar de eetkamer, waar we onze eigen ruimte hebben. Dat is erg gezellig. De pastors zijn er ook vaak. We eten brood en yoghurt en fruit, boodschappen worden door Jan gedaan nadat hij Hendrikus, Hans, Mieke naar de mannen-ark brengt, en later weer ophaalt, ze konden een bewoner @men's Ark zegenen op zijn 65ste jaardag met zijn eerste echte eigen NKJV bijbel. Bram en Lieke gaan naar de crêche,
Elly en Greta naar de vrouwen, om te bemoedigen, en onderwijl was Jan op zoek naar zijn portefeuille, die hij achteraf gezien, had verloren in in Ocean View. Bidden werkt: gevonden door Paul! Prijs de Heer!
Om 07:45 ben ik in de lerarenkamer, waar er word gestart met aanbidding. Dat is een zeer serieus gebeuren. De directeur houdt zijn papier zo dicht bij zijn ogen, dat ik denk dat hij een bril nodig heeft, iets wat hier voor de mensen een vrij grote uitgave is.
Dan halen we de kinderen op, 252 leerlingen, strak in de lijn moeten ze naar binnen lopen. Ze zijn van de Ark en uit de omliggende townships. Allen in schooluniform. Hier is geen verschil tussen de kleuren; wit, zwart, en gekleurd speelt met elkaar. Maar ik zie weinig vriendschap. Survival of the fittest. Er word door de kinderen onderling, veel en hard geslagen, zonder enige schaamte. Volwassenen schreeuwen naar de kinderen.
Er zijn veel kinderen met ouders die drugs gebruikten, dat veroorzaakt gedragsproblemen en lage concentratie.
Er zijn hier 10 groepen, r-grade, grade1 tot/met grade 9. Grade 1 is vergelijkbaar, qua onderwijs met groep 3, maar de leerlingen zijn ouder, minstens 7 jaar. Grade 9, is leeftijd 16.
Grade r tot grade 5 hebben een teacher en een assistent. Er zijn weinig gekwalificeerde mensen. De meeste komen vanuit hun rehabilitatie-programma van de Ark. Daarom heeft de directeur aan mij gevraagd (terwijl ik gezegd heb onderwijsassistent te zijn) om voor het ministerie van onderwijs te inventariseren hoeveel leerlingen speciale zorg nodig hebben. Voor rekenen, taal, schrijven en gedrag. Nederland heeft betere opleidingen voor onderwijzers. Er is wel een social worker en een remedial teacher.
Dus ga ik door de hele school, heb overleg met de teachers en kijk in de werkboekjes.
Ik ben vaak tussendoor in groep 2, bij teacher Vasti, waar ik heel veel respect voor heb. Zij leeft met haar hele gezin op de Ark, in een kleine, eigen ruimte, om te dienen. Super!
Ik heb besloten om me te concentreren op de goede, mooie dingen, die ik op de school zie. In groep 2 help ik 3 kleintjes die het meest hulp nodig hebben. Ze zijn zo schattig!
De hele dag knuffelen de kinderen mij, en voelen aan mijn haar, wat ze heel bijzonder voelen. Het is zo anders als hun eigen haar. Er is wel een pauze om 10 uur, waar de kinderen hun eten met elkaar delen. Dan spelen ze daarna op het veld. Teachers krijgen geen koffie!!!! Ze brengen zelf bekers met iets mee. Om 12 uur krijgen alle kinderen een warme maaltijd. Het zou goed kunnen dat er kinderen zijn die daarna niks meer te eten krijgen……..
Na de lunch (heerlijke sandwiches uit de grote keuken), met elkaar, gaan we weer onze eigen weg. De dames hadden een film: Faith like patatoes. En chippie ,wat fris e.d. Dat was voor voor de new Jerusalem girls. Alles voorbereid, Helaas…….de stroom viel tijdens de film uit: dat is Afrika. Morgen een nieuwe poging.
Ik duik na de lunch in mijn bedje…..heerlijk. Daarna vertrek ik naar youthboys. Daar help ik de kleine jongens met hun huiswerk. Bram komt later en gaat met ze voetballen, dat vinden ze heerlijk.
Ik ontdekte dat sommige jongens een moeder hadden op de Ark, die even na schooltijd langs komen. Die geeft ze een knuffel en een kus, en geld voor het winkeltje. Daar word chips of een ijsje van gekocht………dus de jongens zonder mama hebben geen knuffel en geen geld voor lekkers. Ik heb dit met pastor Jack gedeeld. Hij gaat daar voor zorgen!
Ik ontmoet allerlei mensen, kijk overal rond, bid met mensen, bemoedig ze. Soms ben ik geschokt, maar ik breng alles bij de Heer. Ik slaap prima.
Na het avondeten (we kregen lamsvlees met een bonenprutje) gingen we weer aan het werk. Hans, Jan, Hendrikus, Mieke en ik gingen naar een dienst bij de mannen Ark. De anderen bleven op de Main Ark om daar te spreken en te bemoedigen. Greta gaf een les op de bijbelschool over Romeinen 9.
Bij de mannen Ark sprak Hendrikus, hij ging verder op zijn spreekbeurt van zaterdagavond. Daarna kregen we nog (weer)een maaltijd aangeboden.
Het was fijn om weer in ons bedje te rollen na een drukke dag!
Ik heb het hier prima naar mijn zin. Heerlijk zomerweer. Ik geniet van de mensen en vooral van de kinderen.
God heeft een mooie taak aan mij gegeven, op de school, jammer dat we woensdag alweer weg moeten, ik had graag langer gebleven.
Maar ik kom terug!

  • 07 Maart 2014 - 12:58

    Jacolien:

    heerlijk dat we zo door de verhalen te lezen op een afstand mee kunnen genieten. groetjes aan allemaal

  • 07 Maart 2014 - 18:19

    Marijke:

    Mooi om te lezen dat je je daar zo op je plek voelt, Anet! Leuk dagverslag; ik leef helemaal mee bij het lezen ervan.

  • 07 Maart 2014 - 19:01

    Bea:

    Wat een ander leven voor jou/ jullie Anet. Ik denk vaak verbijstering. Maar fijn dat je zoveel Goede dingen kunt doen, succes nog en geniet ze

  • 07 Maart 2014 - 20:12

    Adriana:

    Dag juffrouw Anet!
    Geweldig wat je aan het doen bent, het is wel een heel andere wereld.
    Wat een nood is er.
    Wij begeleiden jullie met gebed.
    Hartelijk dank dat jullie je zo laten gebruiken door de Heer!!
    Knuffel voor jullie allemaal!
    Adriana

  • 07 Maart 2014 - 21:21

    Gre Albrink:

    Heerlijk Annet, dank je wel! Een vol programma , maar het is het waard! Ik ben nu nog nieuwsgierig naar de mensen die ik ontmoet heb vorig jaar en aangemoedigd door jullie verhalen bid ik dat het hen goed gaat. Een goede tijd nog! Het is nog laaaaang geen woensdag! ;)

  • 08 Maart 2014 - 11:04

    Irma:

    Wat kun jij veel voor deze kinderen betekenen, Anet! Ik begrijp dat je langer wilt blijven, die tijd komt vast nog wel. Geniet er maar lekker van; van uitdelen word je zelf ook rijker. Liefs.

  • 08 Maart 2014 - 15:52

    Simone V. W.:

    Wat leuk om uw reisverslagen te lezen en van de anderen!
    Liefs Simone

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

CBC NL Missiontrip The Ark ZA

Een deel van klas voltijd 2 van CBC NL in Naarden gaan naar De Ark in Faure nabij Kaapstad Zuid Afrika (www.theark.org.za) Zoals je kunt bekijken op hun website: The Ark is een opvanghuis voor verslaafden, wezen en daklozen, een zgn shelter waar op 2 locaties nabij Mfuleni/Kayelitsha net buiten Kaapstad in totaal zo'n 800 mensen worden gevoed, verzorgd en herstellen in die mate dat ze weer terug kunnen keren in ' de maatschappij'. Wij gaan daar dienen om de mensen te helpen, te bemoedigen er voor ze te zijn.

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 12082

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 12 Maart 2014

Mission trip CBC NL 2014 The Ark - South Africa

Landen bezocht: