(weer) een bijzondere (zon)dag - Reisverslag uit Mfuleni, Zuid-Afrika van CBC NL Missiontrip The Ark ZA Naarden - Nederland - WaarBenJij.nu (weer) een bijzondere (zon)dag - Reisverslag uit Mfuleni, Zuid-Afrika van CBC NL Missiontrip The Ark ZA Naarden - Nederland - WaarBenJij.nu

(weer) een bijzondere (zon)dag

Door: Anet

Blijf op de hoogte en volg CBC NL Missiontrip The Ark ZA

09 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Mfuleni

We starten rustig op na een intensieve en vermoeiende zaterdag. Omdat ik zaterdagavond direct mijn bedje in ben geschoven, was de douche zeer aangenaam. Gezellig met elkaar genoten van het ontbijt. Elly was jarig!!!!!
Na de kerkdienst, waar Elly toegezongen werd voor haar jaardag en trakteerde op lollies en waar pastor Errol had gesproken, dronken we koffie en aten taart. Ook hadden we gasten, waaronder Marina, Pastor Tricia en Pastor Judy, Errol en Cedric . We hadden een cadeautje voor Elly.
‘s Middags hadden we op een doopdienst van de mannen-Ark gerekend, in de oceaan, maar dat ging helaas niet door omdat deel van de dopelingen er niet op gerekend hadden en niet op de Ark waren.

Greta en Elly gingen met de Young girls pannenkoeken bakken, waar de oudse meiden het bakken leerden van Elly, en Greta wat fotosessies deed met de andere helft. Ondertussen versierden Mieke en ik (Anet) de ruimte van de Young girls.
Iedereen was met iets bezig. We hoorden dat het in Nederland 19 graden was, terwijl het hier een frisse dag was. Ik heb nog even op de veranda zitten haken. Dan komen de vrouwen 1 voor 1 even een praatje maken. Je weet soms niet wat je hoort! Maar Jezus liefde is altijd genoeg!

Na de avondmaaltijd gingen we naar de avonddienst op de Main Ark, die is op zondag altijd heerlijk uitbundig. (in tegenstelling tot de ingetogen ochtenddienst) Heerlijk veel gezongen. Hans deed het onderwijs; het evangelie ABC, De A van Action, is wat Jezus volbracht(Accomplished) heeft, ons deel hierin is dat te geloven(Believe) en het te belijden met onze mond/woorden(Confess) Dat was heel duidelijk. Genadevol. Over onze rechtvaardiging, en dat wij in de nieuw testamentische tijd leven. Dat is heel belangrijk om uit te leggen, omdat er nog heel veel wettisch denken is binnen de Ark.
Ik zat in de dienst tussen de moeders, naast Vanessa, een moeder die ik elke dag gesproken heb. Ze snapte precies wat Hans zei. Zij leeft meer in vrijheid dan de mensen om haar heen. Maar ook zij heeft een moeilijke situatie: Haar man zit in de mannen-Ark. Verder weg dus. Haar 3 kinderen zijn ook hier, 2 wonen bij de Young boys (waar ik help met huiswerk) en de jongste is bij haar. Ze probeert gezin te blijven. Kijkt elke morgen bij haar jongens voordat ze naar school gaan. Helpt elke middag met hun huiswerk. Gaat expres naar de kerk, als ze haar jongens daar verwacht. Ze is zo’n liefdevolle moeder!
Zelf heeft ze ooit in Polen gewerkt met Nederlanders. Dus kent ze wat van onze taal. Haar voorouders kwamen uit Zweden, Noorwegen en Duitsland. Wat een leven…….

Na de dienst gingen we er nog lekker even uit. Pastor Jack ging met ons mee.
Elly mocht kiezen waar naar toe. In Strand op de boulevard belanden we bij ‘de Brasserie’ een mooi Belgisch restaurant en ze zijn gelinkt met de Wijngaard Almenkerk niet te ver van Strand(Almkerk is verder, ha ha.), het was daar lang zeer gezellig, was tot bleek dat de elektronische betaling niet (meer) functioneerde (ook Belgisch zeker ☺). Uiteindelijk kom de rekening op analoge wijze via creditcard toch voldaan worden en mochten we weg zonder de afwas te hoeven doen. Teruggekomen op de Ark rolden we snel onze bedjes in. Het was weer een fijne dag!

• 10 Maart 2014 - 21:08

Gre Albrink:

Leuk weer Annet. jammer van de doopdienst die niet door ging. Is een bijzondere ervaring. Maar jullie vermaken je evengoed wel zo te lezen. Geniet ze nog.

• 10 Maart 2014 - 21:23

Renske Van Netten:

Fantastisch om jullie verhalen te lezen! Be Blessed :)

• 10 Maart 2014 - 21:35

Liesbeth:

Wat een mooi verhaal weer. Ik ga jullie blog straks nog missen ;) . Geniet nog van jullie laatste dag(en) .Het heerlijke lente weer in NL zal jullie woensdag in ieder geval verwelkomen, al zal het voor jullie toch misschien wat frisjes zijn nu jullie Afrikaanse temperaturen gewend zijn!

• 10 Maart 2014 - 21:37

Margreet:

Lieve Elly, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!
    Liefs van Wim en Margreet.

• 10 Maart 2014 - 21:37

Margreet:

Lieve Elly, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!
    Liefs van Wim en Margreet.

• 10 Maart 2014 - 22:02

Bert Loonstra:

Bedankt Anet voor je leuke verslag. Geniet nog maar van de laatste dagen. Tot ziens, de groeten aan de hele club!

• 10 Maart 2014 - 23:16

Wiebrig:

En weer een bijzonder verslag. Geweldig om te lezen hoe het met jullie allemaal gaat. Nog een paar fijne en gezegende laatste dagen daar!

• 11 Maart 2014 - 10:09

Jolanda:

Ik heb heel erg genoten van al jullie verslagen. Geniet nog maar even met volle teugen van de korte tijd die jullie nog hebben op de Ark, voor je het weet zijn jullie weer in Nederland. Tot gauw!

• 11 Maart 2014 - 15:46

Irma:

Ha Anet, wat een belevenissen allemaal!! Geniet nog even want het zit er bijna weer op!

CBC NL Missiontrip The Ark ZA

Een deel van klas voltijd 2 van CBC NL in Naarden gaan naar De Ark in Faure nabij Kaapstad Zuid Afrika (www.theark.org.za) Zoals je kunt bekijken op hun website: The Ark is een opvanghuis voor verslaafden, wezen en daklozen, een zgn shelter waar op 2 locaties nabij Mfuleni/Kayelitsha net buiten Kaapstad in totaal zo'n 800 mensen worden gevoed, verzorgd en herstellen in die mate dat ze weer terug kunnen keren in ' de maatschappij'. Wij gaan daar dienen om de mensen te helpen, te bemoedigen er voor ze te zijn.

Actief sinds 16 Feb. 2014
Totaal aantal bezoekers 12080