Laatste volledige dag @ Ark - Reisverslag uit Mfuleni, Zuid-Afrika van CBC NL Missiontrip The Ark ZA Naarden - Nederland - WaarBenJij.nu Laatste volledige dag @ Ark - Reisverslag uit Mfuleni, Zuid-Afrika van CBC NL Missiontrip The Ark ZA Naarden - Nederland - WaarBenJij.nu

Laatste volledige dag @ Ark

Door: Greta

Blijf op de hoogte en volg CBC NL Missiontrip The Ark ZA

10 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Mfuleni

Eén na laatste dag op de Ark, raar idee. Wij hebben het hier goed maar het is ook weer fijn om naar huis te gaan. De gedachte aan een frisse badkamer bevalt mij.
Wanneer ik denk aan alle gebrokenheid van de afgelopen dagen weet ik mij gezegend met twee gezonde jongens en een heerlijk huisje waar ik mijn eigen plekje heb.

In de ochtend heb ik genóten (!) van het zonnetje terwijl ik mij voorbereidde op het avondprogramma voor de meiden. Had heerlijke muziek opstaan, oortjes in.
Opeens zag ik een hele rij mannen achter mij staan. Zij stonden in de startblokken voor de bijbelstudie waar zij naartoe zouden gaan.
Terwijl ik omkeek begonnen zij vriendelijk te lachen en ik dacht…vanwaar al die aandacht…had ik mijn oortjes verkeerd ingeplugd, en hoorden zij dus alles wat ik aan het afspelen was. Ik vond al dat mijn muziek zo zacht stond… : /
Nou ja, ik hoop maar dat het hen gezegend heeft.

Hendrikus, Mieke en Elly gingen in de ochtend naar de Men’s Ark, waar weer bijzondere dingen zijn gebeurd. De tenen van Hennie (een bewoner van de Men’s Ark) waren geamputeerd, gelukkig blijkt de wond grotendeels herstelt.
Wanneer je de omstandigheden kent, kunnen wij spreken van een wonder dat dit niet afgelopen is op een volgende amputatie.

3 jongens die zaterdag van de straat waren meegenomen proberen hun weg te vinden op de Men’s Ark. Wij bidden dat zij zullen blijven en hun leven herstelt gaat worden. Het is zó bijzonder de liefde te zien en te ervaren voor deze mensen.

Anet is bezig om haar aktiviteiten op school af te sluiten.
Jan, reed heel wat heen en weer; een ritje heen en weer naar het ziekenhuis met één van de kinderen van de ‘single mommies’, mommie Dawn zelf en ps Tricia, een taxi naar de Men’s Ark, boodschappen bij de supermarkt . Fijn dat wij hier een goede auto hebben en een busje. Bijkomend voordeel is: onderweg mooi vergezichten en als je dan een camera bij je hebt….
Jan maakt tussendoor nog wat praatjes met enkel van de mannen van de diverse workshops: “mecanic” “ woodshop” en “maintenance” allemaal mannen die na het rehab programma ‘disciples’ van de Ark zijn en meewerken in diverse fronten: Auto reparatie, meubelen maken /herstellen, tuinaanleg etc.
Op een voormalig braakliggend terrein wodt ontgonnen en geschikt gemaakt als groentetuin en kassen gebouwd. Al rondlopend daar hoort Jan een van de mannen schreeuwen als ze een slang ontdekken, een kleine maar zeer agressieve cobra wordt door Emilio ‘professioneel’ onschadelijk gemaakt. Emilio woont met zijn gezin op de Ark met zijn vrouw Nicole en 3 kinderen, Nicole haar linkerbeen is een maand geleden geamputeerd door iets wat was ontstaan door slechts een ingegroeide teennagel en is door gebrek aan verzorging uiteindelijk cangreen, het 2e geval wat we hier deze weken hebben gezien….

Ondertussen heeft Hans een afspraak een stukje te fietsen met één van de leiders.
Dit loopt een beetje op zijn afrikaans, het ene moment zie ik de één binnenkomen op zoek naar de ander, dan weer de ander…ook op zoek….dan komt er iemand met een mountainbike aan die niet helemaal in orde is, dan de ander weer met twee losse banden. Dan moet er eerst nog een pomp gekocht worden om de banden op te pompen. Daarna zie ik weer iemand rondlopen met twee helmpjes. Uiteindelijk zitten zij twee uur (?) later op de fiets….
Ik geloof dat het een warm fietstochtje is geweest, banden zijn aangetrokken. De moeite waard.

Ik ben zelf met name bij de New Jerusalem girls geweest met Lieke, Elly en Mieke.
In de middag een studie / getuigenis over het hart van onze Hemelse Vader, in de avond hebben wij geprobeerd dit praktisch te maken door hen te helpen hoe zij de stem van de Heer kunnen verstaan.
Uiteraard zijn er héél veel manieren, maar het was fijn iets aan te kunnen reiken.
Wij hebben met de hele groep naar héérlijke muziek geluisterd. Geweldig te zien hoe dit bij hen binnenkomt.
Zij genoten van de rust.
Gelukkig wist ook Mieke de rust te bewaren door de honden in bedwang te houden wat haar bijna haar dij kostte. Nooit geen honden meer voor haar…. : ))

Hierna heeft Mieke nog een poosje bij een vrouw gezeten. Zij was deze middag binnengekomen en zat in haar afkickdagen. Zij gaat door een diep dal.
Gelukkig kwam er wat rust in haar lijf en hoorden wij achteraf dat zij goed had geslapen.
Wij bidden dat zij vol zal houden en de liefde van de Heer mag gaan ervaren.

Nog een laatste kopje thee waar Mieke haar ei even kwijt kan over de honden.

De mannen gingen met ps Jack en Anet nog even voor een laatse cappucino naar Wimpy aan de N2 als afsluiting van een goed drukke dag.

Morgen afscheid dag met ’s avonds nog een samenkomst in Ark zaal en worden we getrakteerd op een heerlijke ‘curry schotel’ gekookt door Dawn – we zien daar naar uit minder naar het afscheid….

  • 11 Maart 2014 - 15:02

    Jacolien:

    Sterkte met het afscheid nemen en een hele goede reis naar huis.

  • 11 Maart 2014 - 16:00

    Anita:

    bedankt voor alle verslag legging. goede reis naar huis en sterkte bij het afscheid, anita ( zus van elly )

  • 11 Maart 2014 - 17:16

    Gre Albrink:

    Ja, dank jullie wel voor de fantastische verslaggeving. Ik was gewoon even terug en mocht het bekijken nu door jullie ogen. Nog een fijne en ontspannen laatste paar uurtjes.

  • 11 Maart 2014 - 18:17

    Margriet:

    Dank voor jullie verslagen. Het was geweldig om te lezen over jullie bijzondere ontmoetingen en gebeurtenissen en om de foto's te bekijken.
    Het zal vast een liefdevol afscheid worden van de mensen die jullie daar hebben ontmoet en samegewerkt.
    Een heel voorspoedige thuisreis!


  • 11 Maart 2014 - 19:55

    Renske Van Netten:

    Genoten van jullie verhalen! Goede en gezegende reis terug.

  • 11 Maart 2014 - 20:23

    Bea:

    Goede reis

  • 11 Maart 2014 - 21:26

    Nathalie:

    Hoi Greta en allemaal,
    Wat was het bijzonder om jullie via de blogverhalen een beetje te kunnen volgen!
    Inmiddels is het afscheid daar en ik wens jullie een heel goede reis terug naar huis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

CBC NL Missiontrip The Ark ZA

Een deel van klas voltijd 2 van CBC NL in Naarden gaan naar De Ark in Faure nabij Kaapstad Zuid Afrika (www.theark.org.za) Zoals je kunt bekijken op hun website: The Ark is een opvanghuis voor verslaafden, wezen en daklozen, een zgn shelter waar op 2 locaties nabij Mfuleni/Kayelitsha net buiten Kaapstad in totaal zo'n 800 mensen worden gevoed, verzorgd en herstellen in die mate dat ze weer terug kunnen keren in ' de maatschappij'. Wij gaan daar dienen om de mensen te helpen, te bemoedigen er voor ze te zijn.

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 12074

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 12 Maart 2014

Mission trip CBC NL 2014 The Ark - South Africa

Landen bezocht: